BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

IEROMONAH SAVATIE BASTOVOI

MINUNEA ĪNVIERII
"As vrea ca, īntotdeauna, bisericile sa fie pline ca de Paste"


- Parinte Savatie, de ce lumea devine mai evlavioasa anume īn ajunul sarbatorilor?
- Mi se pare ca, īnainte de orice eveniment mai mare sau mic din viata omului, fiecare se reculege, se interiorizeaza, īsi recapituleaza cumva anii traiti. De ce spun asa? Fiindca sarbatorile pe care le avem se repeta īn fiecare an, dar de fiecare data sunt cumva altfel, pentru ca viata noastra a devenit alta si, implicit, noi suntem altii. Ajungānd īn preajma sarbatorilor, avem un prilej de a constata niste lucruri: ca timpul trece si ca noi suntem mai buni sau mai rai.
- Īmpartasindu-ne, fagaduim sa nu tinem nici o suparare. Exista o limita a iertarii si a tolerantei?
- Iertarea nu trebuie sa revina īn viata noastra numai cu ocazia Postului sau a sarbatorilor. Iertarea este o stare permanenta a crestinului, ea īnseamna marinimie si arata toata maretia omului. Fiecare dintre noi are neputintele sale, pentru care ar vrea sa fie iertat. A ierta īnseamna a-l īntelege pe celalalt, a te identifica cu el, a trai pentru el si prin el. Iata toleranta, dragostea crestina.
- Totodata, sperānd ca vor fi iertati, multi pacatuiesc cu buna stiinta si īndraznesc sa se compare cu altii, "si mai pacatosi". La ce aduce aceasta competitie trufasa?
- Noi, crestinii, avem un singur etalon la care ne raportam - Hristos. Atunci cānd Māntuitorul a spus: "Fiti desavārsiti precum Tatal vostru ceresc desavārsit este", El ne-a aratat ca drumul desavārsirii crestine nu are limita si ca nimeni, niciodata, nu o poate atinge. Prin aceasta, Hristos a vrut sa puna stavile māndriei omenesti. Hristos ne spune: "Nu va comparati cu oamenii, ci cu Dumnezeu: daca vreti sa stiti cine sunteti, daca vreti sa stiti adevarata voastra stare, aflati ca voi ati fost facuti pentru desavārsire".
- Cum credeti, de unde la moldoveni atāta invidie si rautate, atāta goana dupa bani?
- Bogatiile pe care le au crestinii nostri, fala si invidia lor nu fac decāt sa descopere adevarul despre sufletele acestora. Acolo unde este invidie, goana dupa bogatie, vorbire de rau, nu mai poate fi loc pentru harul lui Hristos. Sa ne gāndim ca ceea ce avem īn plus este furat de la aproapele nostru - cel care flamānzeste īn gari, moare īn guri de canal. Dumnezeu a lasat pe pamānt bunuri pentru toti oamenii, nu numai pentru unii, si ele ar fi ajuns la toti, daca nu ar fi māndria si invidia.

"A venit timpul sa descoperim
adevarata ortodoxie..."

- Parinte, de ce se crede ca Biserica nu este sau nu poate fi suficient de convingatoare pentru a depasi actuala criza spirituala?
- Atunci cānd spunem Biserica Ortodoxa, trebuie sa ne oprim putin si sa ne īntrebam daca ceea ce īntelegem noi prin Biserica Ortodoxa este īntr-adevar biserica pe care ne-a lasat-o Iisus Hristos. Suntem pusi īn fata unei mari dileme, pentru ca raspāndirea cartilor Parintilor trezeste nevoia de a schimba programa de studii din facultatile de teologie ortodoxa. Noi am mostenit foarte-foarte multe īnvataturi care ne-au venit prin filiera romano-catolica si care sunt nu de cea mai buna calitate, fiind culese de episcopii nostri de altadata care plecau la studii la scolile din Apus. Acum, a venit timpul sa descoperim adevarata ortodoxie, care, atunci cānd este propavaduita, nimeni nu poate sta nepasator īn fata frumusetii ei. Dovada este faptul ca ortodocsii care au plecat īn Apus, cum īl avem pe parintele Sofronie Saharov sau pe Mitropolitul Antonie al Surojului, i-au fascinat pe occidentali.
- Īn ce consta frumusetea credintei noastre?
- Frumusetea ortodoxiei sta īn traditia ei, pe care nu o au ceilalti. Daca s-ar reveni la adāncimile slujbelor noastre, daca s-ar cunoaste scrierile Sfintilor nostri si īntelepciunea crestina din primele secole, pastrate doar la noi, lucrurile ar sta altfel. Noi avem multe de spus. Noi avem ceea ce poate avea mai frumos crestinatatea, pentru ca am mentinut legatura cu cele mai īndepartate timpuri ale crestinismului, legatura pe care au pierdut-o ceilalti. Dar, din pacate, toate acestea sunt necunoscute, nu doar credinciosului simplu, ci chiar, cu tristete o spun, multora dintre preoti.
- Ce ar trebui sa facem īn aceasta situatie?
- Sa ne īmpartasim mai des, nu numai la Paste si īn posturi, caci liturghia se face īn fiecare duminica. Sa nu mergem la biserica doar ca sa ne uitam cum cānta acela sau cum s-a īmbracat cutare, ca sa ne spunem pasurile si sa ne mai bārfim. Sa atragem mai multa atentie aproapelui nostru, sa ne ajutam īntre noi, sa restabilim sentimentul comunitatii care s-a pierdut, ca aceasta īnseamna Biserica - adunare plina de dragoste.
- Parinte, oamenii cauta sa se simta comod īn biserica...
- Spunea Sfāntul Filaret al Moscovei: "Decāt stānd drept si sa te gāndesti la picioare, mai bine asaza-te si gāndeste-te la Dumnezeu", daca e sa ne referim la faptul ca īn bisericile noastre se sta īn picioare. Īnsa, la o slujba facuta bine, nici nu simti "oboseala".

"La biserica nu venim numai ca sa cerem,
ci ca sa-l primim pe īnsusi Hristos..."

- Multi enoriasi nu īnteleg ce se spune īn timpul slujbei... Trebuie sa avem o pregatire atunci cānd mergem la biserica?
- Ce sa zic? Nu fiecare om ajunge sa citeasca atātia psalmi ca sa-i stie pe de rost. Da, daca esti calugar si stai īn fiecare zi la slujba, le stii mai bine. Saracul om, īnsa, de unde sa le stie, daca vine doar duminica la biserica si atunci īi aude pe cei din strana care fac competitie la lectura. Preotul trebuie sa-si pregateasca enoriasii, aceasta este datoria lui, sa explice oamenilor slujba si Scriptura. Dar unde nu este aceasta, sa ne adunam cu gāndul si sa ne rugam īn sinea noastra: "Doamne ajuta! Doamne iarta! Pomeneste pe cutare...". Sa repetam cāteva cuvinte simple, pe īntelesul nostru si sa nu ne tulburam din cauza celor din jur. Am facut spectacol din slujba, unde fiecare īsi demonstreaza calitatile vocale si teatrale. Pe cānd crestinismul este simplitate, sobrietate, modestie. Iata la ce ar trebui sa se īntoarca bisericile noastre.
- Cum restabilim legatura cu duhovnicul?
- Parintele Sofronie spunea: "Sa nu faci din duhovnicul tau un pianist". Adica, sa ceri de la el sa-ti raspunda la toate īntrebarile, apasānd pe toate clapele, ca melodia sa sune asa cum ai vrut tu. Tu mergi la duhovnic cu credinta, īnainte de aceasta rugāndu-te lui Dumnezeu, ca Dumnezeu sa puna cuvāntul cel bun īn gura duhovnicului tau, care poate fi oricare dintre preoti. Si fiecare va primi raspunsul dupa fapta sa. Parintele Rafail Noica spunea: "Duhovnic bun este cel care sta acum īn pantofii tai, parinte. Aici si acum".
- Ce le-ati spune celor care nu merg la biserica, sustinānd ca au gasit legatura lor cu Dumnezeu?
- Ma bucur ca exista oameni care au gasit legatura cu Dumnezeu stānd acasa. Mai era un om care statea acasa, Corneliu Sutasul, romanul din Faptele Apostolilor. Era foarte milostiv si, rugāndu-se odata, a venit īngerul Domnului si l-a īnstiintat ca e bine ce face, dar nu e destul si ca trebuie sa mearga la mare, unde-l va gasi pe Petru si acela īi va spune cuvintele vietii vesnice prin care se va māntui. Care sunt aceste cuvinte? Taina Bisericii, cuvintele despre īmpartasanie. Pentru ca la biserica nu venim numai ca sa cerem, ci ca sa-l primim pe īnsusi Hristos.
Iata aceasta taina nimeni nu o are acasa, oricāt de bun ar fi.
- Un cuvānt de Paste, parinte...
- As vrea ca bisericile de pretutindeni sa fie īntotdeauna pline ca de Paste si bucuria pe care o avem atunci sa o avem īntotdeauna, caci acesta este crestinismul - religia īnvierii, religia bucuriei.