BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

IEROMONAH SAVATIE BASTOVOI

Omul – chip al lui Dumnezeu şi chip al animalului
 

1. Ce īl deosebeşte pe om de animale?

Există o mulţime de īncercări de a-l defini pe om. Pentru Aristotel, omul era un animal social. Pentru Bergson şi Blaga, un animal care fabrică unelte. Оn sfоrşit, pentru Darwin şi adepţii lui, omul nu este decīt o prelungire a maimuţei, iar Thomas Hobbes face o afirmaţie, care pare să curme orice aspiraţie la nobleţe a omului. Pentru el, omul este lup omului.

Unii, precum Nietzsche, pun la baza fiinţei umane voinţa de putere, iar Freud vede īn om un ghem de instincte, peste care domneşte sexualitatea, care determină orice activitate a omului (libido). Omul mai este văzut de unii şi drept un animal care iubeşte frumosul. Desigur, această afirmaţie, precum şi cea a lui Descartes1, care pune īn faţă raţionalitatea şi conştiinţa morţii, par să nu excludă din alcătuirea fiinţei umane şi un oarecare fior metafizic.

Оn ce ne priveşte, credem că toate aceste afirmaţii se potrivesc omului. Īnsă nici una din ele nu poate fi luată drept adevăr cuprinzător. Da, omul este un animal - dar un animal оndumnezeit! Astfel rezumă teologul grec contemporan Panayotis Nellas2 concepţia generală a Sfinţilor Părinţi despre om. Şi aceasta este singura īnsuşire dintre toate cīte se pot atribui omului, capabilă să-l smulgă din lumea animală şi să-l īnalţe deasupra ei. De aceea vom īncerca să o desfăşurăm.

Se pare că a vedea īn om doar un animal cu conştiinţa morţii, īncă nu īnseamnă a-l deosebi de fiinţele iraţionale. Chiar dacă l-am numi animal care se roagă, totuşi nu am rezolva mare lucru īn acest sens. Pentru a fi om, este nevoie de mai mult.

Experienţa ştiinţei moderne dovedeşte că animalele pot fi mai mult, decоt s-a crezut multă vreme despre ele. Fără să acceptăm unele exagerări care se fac īn acest sens, potrivit cărora animalele pot deveni superioare omului, ţinem totuşi să amintim un pasaj interesant al Psalmistului. Īn psalmul 103, “puii leilor mugesc ca să apuce şi să ceară de la Dumnezeu hrana lor” (22). Iată un amănunt de scandal, atīt pentru materialişti, cīt şi pentru misticii minori, care, atribuind omului trăirea metafizică gīndeau că l-au separat pentru totdeauna de lumea animală. Animalele se roagă, trăiesc o relaţie tainică cu Dumnezeu. Iar Dumnezeu le poartă de grijă, deoarece ele sīnt destinate omului - făptura iubită a lui Dumnezeu, rodul iubirii Creatorului. De aceea Noe primeşte poruncă să ia cu sine īn corabie nu doar din “animalele curate”, ci chiar şi din cele “necurate”, cīte o pereche, “ca să le păstreze soiul pentru tot pămīntul” (Fc. 7, 2). Iar proorocul David spune: “oameni şi dobitoace vei izbăvi Doamne” (Ps. 35, 6).

Animalele se supun poruncilor Dumnezeieşti, īncоt Dumnezeu оşi face cunoscută voia Sa oamenilor prin intermediul animalelor. Atunci cīnd Valaam, vrăjitorul, īmpotriva voii lui Dumnezeu, s-a pornit pe asina sa ca să-i binecuvīnteze pe moabiţi, “Īngerul Domnului s-a sculat, ca să-l mustre pe cale”. Moise ne spune că asina a văzut Īngerul Domnului, pe care Valaam nu-l vedea, (şi de aceea o bătea, căci asina īn tot felul se оmpotrivea să mai meargă). Şi iată c㠓Domnul a deschis gura asinei şi aceasta a zis către Valaam: ce ţi-am făcut eu, de mă baţi acum pentru a treia oară”. Īn cele din urmă, Īngerul se arată şi lui Valaam. Valaam cade cu faţa la pămīnt, iar cuvintele pe care le aude din gura оngerului sоnt acestea: “De ce ai bătut asina ta de trei ori? Eu am ieşit să te īmpiedic, deoarece calea ta nu este dreaptă īnaintea mea; şi asina, văzīndu-mă pe mine, s-a īntors de la mine de trei ori pоnă acum; dacă ea nu s-ar fi īntors de la mine, eu te-aş fi ucis pe tine, iar pe ea aş fi lăsat-o vie” (Num. 22, 21-33).3

Iată că Dumnezeu preferă să se arate mai degrabă şi să cruţe un dobitoc, decīt un om care Оi este duşman, оn cazul dat vrăjitorul Valaam. Cu toate că nu putem spune despre Valaam că nu avea cunoştinţa de Dumnezeu, şi nici măcar că nu se ruga Lui (căci ni se relatează mai sus că se ruga), totuşi vedem că, prin atitudinea sa, om fiind, se coboară mai jos decīt dobitoacele.

Aşadar, ce este aceea ce īl ridică pe om deasupra animalelor?

2. Omul e o fiinţă teologică

Dacă am văzut că şi animalele se roagă (şi, se ştie că au şi conştiinţa morţii), despre om trebuie să spunem că el nu numai că se roagă, ci are posibilitatea să devină ca şi Dumnezeu, şi nu numai că are conştiinţa morţii, dar are puterea, dată de Hristos, să devină nemuritor! Aşadar, ceea ce īl deosebeşte pe om de dobitoc este calitatea de a-şi īnsuşi o īnvăţătură concretă şi corectă despre Dumnezeu, pe care să o transmită şi altora. Omul are sădită īn fiinţa sa nevoia de a răspīndi ştiinţa despre Dumnezeu, exprimată īn psalmul 50: “оnvăţa-voi pe cei fărădelege căile tale şi cei necredincioşi la Tine se vor īntoarce”. Оndeplinind această condiţie, omul īncepe să nu mai fie dobitoc, pentru a deveni ceva mai mult.

Оn persoana lui Valaam, pe care Dumnezeu оl tratează ca pe o fiinţă inferioară asinei, credem că se are īn vedere omul eretic, duşman al lui Dumnezeu. Acesta, deşi se roagă, se roagă greşit. Şi din această cauză el nu este o fiinţă teologică4, degradоnd, (vom vedea mai tоrziu de ce), mai jos decоt asina sa. “Teolog este cel care se roagă corect”, spunea Evagrie Ponticul. Iată deci, prima оnsuşire pe care o are omul, dar nu o au animalele, aceea de a avea o оnvăţătură (concretă şi corectă) despre rugăciune şi despre Dumnezeu. Această īnvăţătură nu poate să existe īnafara Bisericii, оn care Dumnezeu “Şi-a dat оntоlnire cu oamenii”, şi care, după chipul unicităţii lui Dumnezeu este una şi indivizibilă. Această Biserică este Biserica de Răsărit.

De unde are omul această īnvăţătură, pe care nu o au dobitoacele? Căci anume īn aceasta credem că se manifestă īn primul rоnd raţionalitatea omului, оn comparaţie cu animalele, “оntrucоt frumuseţea firii [umane] o formează tocmai puterea de cugetare”.5 Şi aici ajungem la punctul de plecare al oricărei discuţii teologice despre om.

Omul este chip [icoană] al lui Dumnezeu. De aceea, el nu numai că are tendinţa de a-L cunoaşte şi de a-L propovădui [şi lăuda] pe Dumnezeu, ci are sădite īn fiinţa sa īnsuşirile lui Dumnezeu, ca īntr-o oglindă.6 Vorbind despre măsura īn care aceste оnsuşiri ale lui Dumnezeu au fost investite оn om, Sf. Grigore de Nyssa e de părere că singura diferenţă dintre Dumnezeu şi om este aceea că Primul este necreat, pe cīnd al doilea este creat de Primul.7 “Dumnezeu, spune Sfоntul, nu-şi arată bunătatea doar pe jumătate, dăruind omului doar o parte din bunătăţile Sale şi păstrīnd pentru Sine оn chip invidios cealaltă parte, ci оşi arată suprema bunătate tocmai prin aceea că l-a adus pe om din nefiinţă la viaţă şi l-a copleşit cu tot felul de daruri”.8 Omul este rodul iubirii lui Dumnezeu, de aceea īl şi răsfaţă cu daruri atīt de mari. Darul suprem pe care оl primeşte omul este nemurirea şi voia liberă, avīnd “o superioritate vădită prin libertatea sa neīngrădită”.9 Desăvīrşita libertate pe care o primeşte omul este şi poarta [condiţia] pentru orice virtute. Căci “virtutea constă īn a fi fără stăpīn şi a face ceea ce-ţi place, tot ce faci din constrīngere sau din silă nu poate fi virtute”.10 Potrivit acestei concepţii, animalele, deoarece se supun legilor naturii, pe care nu le pot depăşi, nu pot avea virtuţi.

Fiind chip al Оmpăratului ce stăpīneşte peste toate, omul poartă şi un “veşmīnt” corespunzător. Astfel “īn locul mantiei de purpură s-a īmbrăcat īn haina virtuţii, care-i totuşi cea mai īmpărătească dintre īmbrăcăminţi, iar īn loc de sceptru se sprijineşte pe fericirea nemuririi, pe cоnd оn loc de diademă оmpărătească e īmpodobit cu coroana dreptăţii, aşa īncоt prin toate acestea omul se distinge printr-o vrednicie de adevărat оmpărat ca unul care se aseamănă aidoma frumuseţii Modelului său”.11

Potrivit relatării biblice, doar omul, dintre toate făpturile, este rezultatul unui sfat Dumnezeiesc, celelalte au fost făcute fără un “plan” prealabil.12 Dumnezeul Sfīnta Treime a zis: “Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră... ca să stăpīnească toate vietăţile ce se tīrăsc pe pămīnt şi tot pămīntul” (Fc. 1, 26). Rezultatul acestui sfat Dumnezeiesc a fost Оnsuşi Hristos, adică Noul Adam, care este Arhetipul şi scopul lui Adam cel vechi. “Fiindcă nu Adam cel vechi este modelul lui Adam Cel nou, ci Adam Cel nou este modelul celui vechi”.13 Panayotis Nellas, rezumоnd оnvăţătura patristică, limpezeşte aceast paradox aparent. “Nu are importanţă faptul că Hristos nu a existat istoric pe vremea creaţiei lui Adam. Faptul că Hristos este īn realitatea supratemporală a lui Dumnezeu “mai-īntоi-născut decīt toată zidirea” (Col. 1, 15-17) constituie o īnvăţătură biblică fundamentală. Dacă omul, pentru care a fost făcută īntreaga creaţie materială, a răsărit pe pămīnt ultimul după toate creaturile, atunci este, negreşit, logic ca Hristos, Care reprezintă scopul īntregii creaţii materiale şi spirituale, să fie posterior lui Adam, de vreme ce toate lucrurile sīnt conduse de la cele nedesăvīrşite spre desăvīrşire.14 Ca realizare supremă a omului, este firesc ca Hristos să reprezinte scopul mersului ascendent al umanităţii, īnceput dar şi capăt al istoriei”.15

Omul trebuie să tindă neīncetat spre acest Arhetip al său. Nu este vorba doar de Cuvīntul pur şi simplu, ci anume de Cuvīntul оntrupat. Căci, fiind o natură divino-umană omul trebuie să se desăvīrşească atīt spiritual, cоt şi trupeşte. Făurindu-l pe om, Dumnezeu “a sădit īn firea sa un amestec de dumnezeiesc şi de omenesc pentru ca să poată gusta din fericirea amīndurora atоt bucuria de a sta оn legătură cu Dumnezeu, cīt şi prin plăcerile pămīnteşti prin simţămīntul care-l are că nu-i străin nici de bucurii”.16 De aceea pīnă şi “sufletul adevărat şi desăvīrşit [prin firea lui, precizarea Sf.] este ceva unic, capabil să cugete şi nematerialnic, dar legat prin simţuri de lumea materială”.17 Această armonie desăvīrşită dintre suflet şi trup, īn care nici sufletul nu-i este superior trupului (ca оn religiile orientale), nici trupul sufletului (ca la ateişti sau hedonişti), ci amīndouă alcătuind fiinţa umană, este o armonie īn care urma să se sălăşluiască Hristos Dumnezeu. Căci dacă trupul ne-a fost dat pentru a-L īncăpea pe Dumnezeu, la vremea venirii lui Hristos īn istorie, tot pentru El ne-a fost dată şi raţiunea: “fiindcă pentru omul cel nou a fost alcătuită dintru īnceput natura omului; mintea şi dorinţa au fost făcute pentru Acela: minte am primit ca să-L cunoaştem pe Hristos, dorinţă ca să alergăm spre El, memorie avem ca să-L purtăm īn ea pe El, fiindcă El a fost Arhetipul pentru cele zidite (de El)”.18

Condiţia care ne apropie de Dumnezeu făcīndu-ne asemănare desăvīrşită a Lui este nepătimirea, pe care nu o pot avea animalele. “Curăţia, nepătimirea, fericirea, īnstrăinarea de orice rău şi multe altele de acest fel sīnt cele prin care se exprimă asemănarea omului cu Dumnezeu”.19 Pentru ca nepătimirea noastră să fie realizabilă, Dumnezeu ne dăruieşte pīnă şi o naştere nepătimaşă, nouă celor născuţi din bărbat şi femeie. Această naştere este Sfīntul Botez. Căci “pentru ca să devină cu adevărat om, Domnul a dat un alt īnceput naturii umane, оnceputul unei a doua faceri, adică naşterea spirituală prin Botez, care nu e numai o eliberare de consecinţele păcatului strămoşesc, ci şi o realizare pentru fiecare credincios a operei pe care nu a realizat-o Adam”.20 Sfīntul Maxim Mărturisitorul e de părere că īnsuşi Adam a fost creat de Dumnezeu după chipul Său, cu scopul de a se naşte mai tīrziu cu voia lui din Dumnezeu prin Duhul Sfоnt. Dumnezeu voieşte ca omul să conlucreze liber, cu puterea pe care o are īn sine, la naşterea sa.21

Nepătimirea se realizează prin petrecerea neоncetată оn Dumnezeu, оndeplinind poruncile Lui. Orice abatere a minţii de la Dumnezeu sfоrşeşe prin a aluneca spre rău. Fiinţa umană, fiind organizată teocentric tinde īn mod natural spre Dumnezeu. Atunci cоnd această tendinţă este īntreruptă de factori paraziţi, omul se dezbină īn fiinţa sa şi apare boala. Unul din Părinţii Pustiei spunea īn sfaturile sale către monahi: “Cugetă cele bune, ca să nu cugeţi cele rele, deoarece nu stă īn firea minţii omeneşti ca să stea nemişcată”.22 Adam nu a īndeplinit această poruncă şi şi-a despărţit mintea de Dumnezeu, cugetīnd cele străine. Astfel el L-a negat pe Dumnezeu, sursa existenţei sale. Drept urmare Adam s-a dat pe sine morţii, sinucigīndu-se оn sensul cel mai adevărat al cuvоntului. Căci “cоnd Оl neagă pe Dumnezeu omul se neagă pe sine īnsuşi şi se autodistruge. Cīnd vieţuieşte teocentric, el se pune īn valoare la infinit pe sine оnsuşi, se dezvoltă şi īntregeşte īn veşnicie”.23

Оnsă pe lоngă mişcarea īnspre Dumnezeu, pe care omul o are оn sine оn chip firesc, omul mai are şi o altă mişcare, nefirească, spre cele animalice. Această dublă orientare a omului este o consecinţă a păcatului, pe care o vom discuta īn continuare.

3. Omul – chip al lui Dumnezeu şi chip al animalului

Omul se naşte, creşte, are nevoie de hrană, īmbătrīneşte şi moare ca şi animalele.24 Cum dar īl vom numi chip al lui Dumnezeu, din moment ce nici una din acestea nu Оi sоnt proprii lui Dumnezeu? Acestea ni se par nouă deoarece judecăm după cele ce se văd, iar omul prin ceea ce se vede este оn cea mai mare parte chip al animalului, iar chip al lui Dumnezeu este mai mult prin ceea ce nu se vede. Adam nu a cunoscut nici una din acestea, el nici nu s-a născut ca noi, nici nu a supt sоn, nici nu a cunoscut creşterea de la mic la mare, ci a avut de la оnceput “vоrsta bărbatului desăvīrşit” (Efes. 4, 13), vīrsta lui Hristos. Acelaşi lucru se poate spune şi despre Eva, care īmpreună cu Adam alcătuieşte omul. C㠓a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat şi femeie” (Fc. 1, 27).

Părinţii Bisericeşti sīnt de părere că separarea īn bărbat şi femeie este chiar posterioară creaţiei.25 “Scriptura spune c㠓Dumnezeu a făcut pe om. După chipul lui Dumnezeu l-a făcut pe el” (Fc. 1, 27). Crearea celui ce a fost făcut “după chip” şi-a atins din acel moment desăvīrşirea. Dar Scriptura se īntoarce din nou şi ţine să precizeze: “Bărbat şi femeie i-a făcut pe ei”. Cred că toţi sīnt de acord că acest lucru nu s-a spus īn legătură cu Dumnezeu ca model originar (cu toate că) după cum zice Apostolul: “īn Hristos Iisus nu mai este nici parte bărbătească nici parte femeiasc㔠(Gal. 3, 28). Şi cu toate acestea Scriptura ne istoriseşte că īn aceste două direcţii s-a īmpărţit omenirea”.26 Prin specificarea bărbat şi femeie, Sf. Grigorie de Nyssa crede că s-a introdus īn fiinţa noastră ceva “cu totul străin de Dumnezeu”,27 “īmpărţire care n-are a face cu modelul dumnezeiesc, ci, [...] ne īncadrează īn ceata vietăţilor necugetătoare”.28

Ideea că bărbatul şi femeia nu au fost separaţi dintru īnceput a dat оn diferite culturi naştere unor inerpretări, de multe ori naive şi caraghioase, pe care īnsă este interesant să le amintim. De exemplu, după Bereshit rabba, “la Facere, Adam şi Eva stăteau spate īn spate, lipiţi de umeri: atunci Dumnezeu i-a separat printr-o lovitură de secure, care i-a separat īn două. Alţii sīnt de părere că primul om (Adam) era bărbat pe partea dreaptă şi femeie pe stīnga; dar Dumnezeu l-a tăiat īn două jumătăţi”.29 Īn Banchetul, Platon crede că omul primitiv era o fiinţă bisexuală de formă sferică. (La popoarele orientale, iar dintre filozofi mai ales printre pitagoreici, exista concepţia că sufletele oamenilor au preexistat īntr-o lume ideală, din care au căzut prin păcat. Aceştia au dat naştere părerii potrivit căreia un astfel de suflet ideal poate ajunge “om” numai după ce gustă din păcat. Filozofia androginului a preocupat īntr-o măsură foarte mare diverse şcoli filozofice şi teozofice greceşti, printre care şi neoplatonicienii şi neopitagoreicii, cīt şi sectele gnostice aşa-zis creştine. Ea este o deducţie logică a idealului, potrivit căruia omul desăvīrşit trebuie să fie o fiinţă fără fisuri. Īn general, filozofii greci, оn pofida politeismului de atunci, ajunseră să afirme că divinitatea, ca expresie supremă a desăvīrşirii, dacă există, trebuie să fie una şi indivizibilă. Īn mitologia babiloniană, de unde avem vestita epopee a lui Ghilgameş, descoperim o idee īnrudită. Enkidu, personajul făcut de zei pentru a răzbuna popolaţia Urukului asuprită de tiranul Ghilgameş, era un om al pădurii, care “se īnghesuia оmpreună cu animalele la adăpătoare”. Prin această imagine plină de gingăşie, autorul popular al epopeii sugerează īn cоteva rоnduri desăvоrşita armonie dintre Enkidu şi natură. Atunci cīnd Ghilgameş voieşte să-şi slăbească adversarul, care mai tīrziu i-a devenit cel mai bun prieten, el оi trimite оn cale o curtezană. Enkidu cunoaşte păcatul, iar drept urmare, atunci cīnd se оndreaptă spre adăpătoare, văzīndu-l, animalele o iau la fugă. Iată o frumoasă legendă, īn care, chiar dacă nu ni se vorbeşte clar despre o existenţă androgină iniţială a omului, ea ni se impune īn ordine inversă: īmpreunоndu-se, bărbatul şi femeia īşi pierd armonia cu cosmosul pe care au avut-o pīnă la īmpreunare. Acelaşi lucru ni se relatează şi īn cartea Facerii, unde Adam, deşi stăpīn peste fiarele pămīntului, după cădere, va fi nevoit să se apere de răutatea acestora. Dar dovada cea mai sugestivă īn favoarea unei existenţe androgine iniţiale a omului, este faptul că la diferite popoare şi religii, indiferent de concepţia fiecăruia despre desăvīrşire, există monahismul.

Omul a fost creat pentru viaţă cerească, asemenea īngerilor. De aceea el nu avea nevoie să se căsătorească, ceea ce se dă de īnţeles prin lipsa ruşinii şi nepătimirea celor doi oameni de pоnă la cădere. Oamenii īn rai, deşi aveau trup, fiecare cu conformaţia lui psihosomatică specifică, nu aveau nimic din cele trupeşti şi nu erau supuşi nevoilor trupurilor, petreceau īn rai ca nişte īngeri fără a fi aprinşi de poftă, şi fără a fi asediaţi de alte patimi. Aceeaşi stare ne-a făgăduit-o Hristos la īnviere, unde nu vor mai fi bărbat şi femeie, ci “toţi for fi una īn Hristos” (Gal. 3, 28). Atunci cоnd Mоntuitorul a fost ispitit de saduchei, оntrebat fiind a căruia dintre cei şapte fraţi va fi femeia după īnviere, căci toţi au avut-o de nevastă, Hristos răspunde: “La īnviere nimeni nici nu se оnsoară, nici nu se mărită, ci toţi sīnt ca оngerii lui Dumnezeu оn cer” (Mt. 22, 30). Astfel “harul оnvierii nu trebuie оnţeles altfel decоt ca o restabilire a oamenilor оn vechea stare pe care au avut-o оnainte de căderea оn păcat”.30 Căci “dacă viaţa celor restabiliţi se aseamănă cu cea a īngerilor, atunci e limpede că viaţa de dinainte de păcat era un fel de viaţă īngerească”.31 Deşi anterioară căderii, separarea īn bărbat şi femeie este o urmare a căderii. Acest paradox se explică prin atotştiinţa şi īnainte-vederea lui Dumnezeu. “Оntrucоt [Dumnezeu] prin puterea Lui a văzut mai dinainte depărtarea noastră liberă de pe calea cea dreaptă şi căderea care a urmat, departe de viaţa īngerilor, pentru ca să nu nimicească sufletele omeneşti care uitaseră cu totul chipul īn care se desăvīrşesc īngerii, Dumnezeu a rоnduit pentru firea noastră ceva mai potrivit stării de după alunecarea noastră īn păcat: īn loc să rămīnem la vrednicia оngerească, El ne-a оngăduit să transmitem viaţa de la unii la alţii īntocmai ca dobitoacele şi ca vietăţile necugetătoare”.32 Sfīntul Ioan Gură de Aur, care a scris atītea cuvinte оnălţătoare despre căsătorie, fiind cred că cel mai mare dascăl al vieţii de familie, nu ezită să vadă īn căsătorie decīt o urmare a morţii: “După ce nu a ascultat de Dumnezeu şi s-a făcut pămīnt şi ţărīnă, scrie Sfīntul, omul a pierdut оmpreună cu acea petrecere fericită şi frumuseţea fecioriei. După ce, ajungīnd robiţi, au dezbrăcat această haină īmpărătească şi au părăsit lumea cerească, au primit stricăciunea morţii şi blestemul şi durerea şi viaţa chinuită, atunci o dată cu acestea a fost introdusă şi căsătoria... Vezi de unde şi-a luat obоrşia căsătoria, de unde s-a arătat a fi necesară?... Fiindcă unde este moarte, acolo e şi căsătoria, iar acolo unde nu este aceea, nu urmează nici această...”33 Dumnezeu, Care are nemăsurată iubire de oameni, transformă răul īn binecuvоntare, prefăcоnd ceea ce a fost un rezultat al păcatului оn ceva folositor. Omul nu va pieri, ci va căpăta şansa reabilitării. El poate acum să perpetueze viaţa. Numai că prin modul de īnmulţire, īn chipul dobitoacelor, оn om au pătruns toate pornirile şi patimile caracteristice firii dobitoacelor.34 De aici оncolo omul, cel după chipul lui Dumnezeu, devine şi chip al dobitocului.35 Viaţa omului de după cădere e o continuă zbatere īntre animalitate şi Dumnezeire.

Dumnezeu nu cunoaşte patima36. “Drept este Domnul Dumnezeul nostru şi nu este nedreptate īntru Dоnsul”, zice Psalmistul (Ps. 91, 15). De aceea orice patimă nu este altceva decоt manifestarea оn om a chipului dobitocului, care “la om creşte cu atоt mai mult cu cоt conlucrează оn ea şi mintea omului”.37 Dacă vom analiza imnografia şi rugăciunile ortodoxe, vom vedea că ele sīnt pătrunse de sentimentul că cel ce se roagă este mai “rău decīt dobitocul”38: “căci vierme sīnt şi nu om”, se smereşte Īmpăratul David (Ps. 21, 6). Īndobitocirea este urmarea practicării continue a păcatului, care se realizează prin folosirea iraţională a pornirilor şi instinctelor date omului doar pentru supravieţuire īn noile condiţii de existenţă. Eseistul italian, Julius Evola, īn cartea sa “Metafizica sexului”39, urmоnd un scop contrar celui pe care оl urmăm noi, face totuşi o afirmaţie care susţine ceea ce vom spune. El observă că dintre toate vieţuitoarele doar omul īşi foloseşte instinctele sexuale şi īn afara scopului procreaţiei, neavīnd perioade anumite pentru aceasta, ca dobitoacele. Acelaşi lucru se poate spune şi despre celelalte patimi, cum ar fi mīncatul sau somnul. Să ne aducem aminte doar de chefurile romanilor, care īşi gīdilau gоtlejul cu o pană, provocоndu-şi voma, pentru a face loc iarăşi mīncării. “Īn urma оnclinărilor şi preocupărilor animalice adeseori se īndobitoceşte pīnă şi gīndirea, aşa īncоt tot ce-i bun оn noi cade sub ascultarea răutăţii. Īndată ce omul īşi lasă spre degradare puterea cugetului, silindu-şi mintea ca patimile să prindă īn ea rădăcini, el devine robul patimilor40 şi din clipa aceea are loc īn om o răsturnare şi o īnlocuire a peceţii lui Dumnezeu cu un chip al dobitocului, īncоt оntreaga fire a noastră porneşte pe calea aceasta ca şi cum mintea noastră n-ar mai cultiva decīt principii pătimaşe, ajutīndu-le să sporească tot mai mult”.41

Оn acest fel, pe măsură ce omul care practică virtutea dezvoltă īn sine chipul lui Dumnezeu, iar pe cel al dobitocului оl distruge, оntr-o măsură şi mai mare am putea spune, omul care practică păcatul dezvoltă īn sine chipul dobitocului, iar pe cel al lui Dumnezeu оl pierde. Aceasta şi pentru că nimeni nu poate “īntrece” şi depăşi pe Dumnezeu, imitīndu-I virtuţile, īn schimb omul poate, după cum am văzut, să īntreacă dobitocul īn patimă. Īn una din cuvоntările sale, Sfоntul Ioan Gură de Aur face o inventariere interesantă a trăsăturilor animale lucrătoare īn om, mai exact, Sfоntul corespunde fiecărei patimi un animal: “Spune-mi dar după care fapte să te cunosc că eşti creştin, cīnd totul te arată necreştin? Dar pentru ce spun: creştin? Nu pot şti bine nici dacă eşti om. Cīnd te văd că arunci cu picioarele ca un măgar, că sari ca un taur, că nechezi după femei ca un armăsar, că eşti lacom la mīncare ca un urs, că-ţi īngraşi trupul ca un catīr, că eşti ranchiunos ca o cămilă, că răpeşti ca un lup, că te mīnii ca un şarpe, că răneşti ca o scorpie, că eşti şiret ca o vulpe, că ţii īn tine veninul răutăţii ca o aspidă şi viperă, că lupţi īmpotriva fraţilor tăi ca demonul cel rău, cum voi putea să te număr cu oamenii cīnd nu văd īn tine caracteristicile firii omeneşti? [...] Cum să te numesc? Fiară? Dar fiarele au numai unul din cusururile amintite! Tu īnsă ai adunat īn tine toate cusururile şi mergi chiar mai departe decīt fiarele sălbatice. Să te numesc drac? Dar dracul nu slujeşte tiraniei stomacului, nici nu оndrăgeşte banii. Spune-mi, te rog, pot să te mai numesc om cīnd ai mai multe cusururi decоt fiarele şi dracii? 42

Iată, īn cоteva cuvinte, raţiunea după care cel ce se desparte de Dumnezeu devine mai rău decīt dobitocele şi chiar decоt dracii. De fapt, acesta este mesajul evanghelic, care intervine obsedant mai ales оn epistolele pauline: “Au nu ştiţi că celui ce vă daţi spre ascultare robi, sīnteţi robi aceluia căruia vă supuneţi; fie ai păcatului spre moarte, fie ai ascultării spre dreptate” (Rom. 6, 16). “Căci şi noi eram altă dată fără de minte [fără raţiune, ca şi dobitoacele], neascultători, amăgiţi, slujind poftelor şi multor feluri de desfătări, petrecīnd viaţa īn răutate şi pizmuire, urīţi fiind şi urīndu-ne unul pe altul; iar cоnd bunătatea şi iubirea de oameni a Mīntuitorului nostru Dumnezeu s-au arătat, El ne-a mīntuit, nu din faptele cele оntru dreptate, săvоrşite de noi, ci după a lui īndurare, prin baia naşterii celei de a doua şi prin īnnoirea Duhului Sfоnt” (Tit 3, 3-4).

Patima robeşte, ascunzīnd, ca o mască43, chipul lui Dumnezeu care este īn noi. Omul stăpīnit de patimi nu poate să cunoască pe Dumnezeu. Pentru Platon, patima este o piedică īn calea filozofiei: “Căci să ştii, declară Socrate Īn Republica, că pe cоt mai palide devin pentru mine plăcerile legate de trup, pe atоt sporesc dorinţele şi plăcerile iscate de convorbiri”.44 Dezvoltīnd aceeaşi idee, Platon relatează īn continuare o оntоmplare cu Sofocle: “Odată, povesteşte acelaşi personaj, am fost de faţă cīnd cineva l-a оntrebat pe poetul Sofocle: “Cum stai, Sofocle, cu plăcerile iubirii? Mai poţi oare să te bucuri de o femeie?” Poetul răspunse: “Nu vorbi cu păcat, omule! Cu adīncă mulţumire am scăpat de iubire, de parcă aş fi fugit de un stăpīn smintit şi sălbatic”.45

Patimile sоnt adesea оnfăţişate de Sfinţii Părinţi ca nişte fiare care ne sfīşie. “Īnchipuie-ţi, spune Sf. Ioan Gură de Aur, că şi mīnia este tot o fiară. Arată şi tu faţă de tine tot atīta zel cоt оl arată alţii pentru īmblоnzirea leilor; оmblоnzeşte şi tu, domesticeşte şi tu mīnia din sufletul tău. Şi mīnia are dinţi şi unghii groaznice; dacă nu-ţi domesticeşti mīnia, mоnia omoară totul. Nu pot sfоşia leul şi vipera atīt de cumplit măruntaiele ca mīnia, sfоşiindu-le necontenit cu unghiile ei de fier. Nu vatămă numai trupul, ci strică şi sănătatea sufletului, mīncоndu-i, rupоndu-i, rozоndu-i toată puterea, făcīndu-l cu totul nefolositor”.46 Atоt “mоnia [cоt şi celelalte patimi, afirmă Sf. Grigorie al Nyssei] nu poate forma un punct de asemănare оntre Dumnezeu şi om”.47 Deoarece Dumnezeu, fiind bunătatea şi nepizmuirea desăvīrşită, nu se mīnie.48 Nici măcar izgonirea din rai nu a fost o pedeapsă din partea lui Dumnezeu, deoarece Dumnezeu nici nu loveşte, nici nu cere satisfacţii, ci pedeapsa e o mişcare care vine īn mod natural din partea naturii ce a fost tiranizată şi defectată de acţiunea greşită a lui Adam, deoarece căderea omului a provocat dereglarea īntregului cosmos.

Pоnă aici am văzut că, după ce l-a creat pe om, iar acesta I-a stat īmpotrivă, căzīnd оn moarte, Dumnezeu nu doar că nu-l pedepseşte, ci toate cīte au rezultat оn urma păcatului le оntoarce оn favoarea omului. Оnsăşi moartea, pe care o va cunoaşte omul de acum īnainte, nu este оndreptată оmpotriva omului, ci оmpotriva “stricăciunii care-l īnvăluie”.49 După Sf. Grigorie Teologul, Dumnezeu a īngăduit moartea “ca răul să nu devină nemuritor”.50 Prin moartea biologică, Dumnezeu practic īl sustrage pe om din faţa “răzbunării” iraţionale a naturii, oferindu-i şansa să renască īntr-o altă dimensiune. De aceea, nimic din cele cu cīte l-a оnzestrat Dumnezeu pe om оn “noua sa pribegie” nu poate fi considerat rău, chiar şi aceleaşi patimi. Pe de o parte, instinctele sīnt o poartă care poate duce spre iraţionalitate, iar pe de altă parte, aceasta constituie “un leac şi o binecuvīntare, o posibilitate nouă pe care o dă Dumnezeu omului ca să poată supravieţui īn moarte, din moment ce a pierdut viaţa, şi mai ales ca să supravieţuiască corect, să ajungă īn punctul de a regăsi mai deplină viaţa şi forma mai frumoasă a naturii lui Hristos”.51

Oricоt nu s-ar оntări patimile оmpotriva omului ele nu pot să şteargă cu desăvīrşire strălucirea chipului lui Dumnezeu din noi. Raţiunea cu care este īnzestrat, are putere să conducă cu ele. Iar atunci cīnd “puterea minţii ajunge să stăpīnească aceste porniri, oamenii pot face tot atītea virtuţi. Mīnia poate deveni bărbăţie, sfiala poate duce la siguranţa īntemeiată, din frică se poate ajunge la ascultare, din ură la antipatie faţă de rău, din patima amorului la dorul puternic după frumosul cel real52 şi aceasta pentru că o fire demnă se ridică deasupra patimilor şi se fereşte să ajungă īn robia răului (o astfel de mīndrie e lăudată de marele apostol Pavel atunci cīnd ne cere să căutăm cele de sus)”.53

Omul este singura fiinţă liberă. Iar ceea ce īl smulge pe om circuitului biologic оnchis este practicarea virtuţilor, care sоnt o оnsuşire proprie doar naturii divino-umane.54 Dacă animalele se supun şi sīnt conduse de legităţile naturii, fără să le poată depăşi, omul are putere să supună el aceste legităţi īn favoarea sa. Оn aceasta constă şi dovada supremei libertăţi a omului, care-l ridică peste legile iraţionale şi intransigente ale Universului īn care trăim. Aceasta ne mai arată că omul este şi stăpīn al acestui Univers şi că pe līngă biologic mai are ceva care desemnează natura sa atemporală şi aspaţială. Omul este de nepătruns, progresele sale īn toate domeniile sоnt imprevizibile şi inepuizabile – aceasta ne vorbeşte de originea sa divină, că omul este chip al infinităţii lui Dumnezeu.

Fiind o fiinţă divino-umană, omul tinde īn chip natural spre Dumnezeu. Atunci cоnd această mişcare este īntreruptă sau īnnăbuşită, omul este bīntuit de o mare nelinişte şi tristeţe, pe care Blaga o numea “tristeţe metafizică”. “Neliniştit este sufletul meu, Doamne, pīnă cīnd nu se va odihni оntru Tine”, oftează Fer. Augustin chiar la оnceputul “Confesiunilor” sale. “Căci sufletul omului, scrie Sfоntul Tihon din Zadonsk, fiind duh creat de Dumnezeu, оn nimic altceva nu-şi află plăcerea, liniştea, pacea, mīngоierea şi bucuria, decоt numai оn Dumnezeu, de la Care, după chipul şi asemănarea Aceluia a primit fiinţă; atunci cīnd se desparte de El, e nevoit să-şi caute plăcerea īn făpturi şi cu patimi felurite, ca şi cu nişte roşcove, se hrăneşte...”55

Voind să scape de această tristeţe, grecii au inventat banchetele şi sălile de teatru, discuţiile filosofice, pentru cei mai spiritualizaţi, dar şi jocurile şi orgiile pentru cei cu totul trupeşti. Aceasta era o consecinţă logică a religiei antice greceşti. Grecul era tiranizat de ideea destinului implacabil şi de spiritul răzbunător al zeilor. Zeii Greciei antice nu doar că nu īi ajutau pe oameni, ci orice оncercare a vreunui zeu minor de a conlucra cu muritorii era aspru pedepsită de zeii mai mari. Atunci cīnd Prometeu оndrăzneşte să ducă focul oamenilor, Zeus īl leagă de o stīncă, unde vulturii aveau să-i ciupească ficatul zeului umanist, ficat care peste noapte creştea la loc pentru a putea fi ciupit la nesfīrşit. Iar după toate aceste farse a cetăţenilor cerului īndreptate оmpotriva oamenilor оn timpul vieţii lor pămīnteşti, dincolo īi aştepta īn mod inevitabil focul Hadesului.56 Iată de ce grecii aveau o motivaţie logică a hedonismului lor, reieşind din doctrina lor religioasă. Drept urmare ei au ajuns să īndumnezeiască corpul omenesc, plăzmuind un “dumnezeu” de tipul celui freudian şi nietzschean, īn care biologicul, instinctualul, оncearcă din răsputeri să īmbrace haina strălucirii care nu i se potriveşte. O astfel de īndumnezeire a omului, fără Dumnezeu şi īmpotriva lui Dumnezeu, este оmplinirea dorinţei diavolului, pe care acesta i-a şoptit-o Evei īn rai. Să nu uităm īnsă, că grecii au făcut aceasta dintr-o mare tristeţe, tiranizaţi de monstruozitatea fatalităţii morţii şi a nedreptăţii. Această atitudine, tipică nu numai pentru grecii antici, ci pentru toţi oamenii fără Dumnezeu, a atins proporţii monstruoase īn lumea contemporană. Ea īnsă este nemotivată pentru o lume īn care se pare că nu mai este om care să nu fi auzit niciodată de Hristos. “Cu noi este Dumnezeu”, aşa se tīcuieşte Emanuel, numele Dumnezeului Care a primit să fie om, pentru a-l face pe om dumnezeu după har. Cu noi este Dumnezeu, Biruitorul Morţii, sau şi mai corect, īn noi este Dumnezeu!

Da, omul contemporan este un om al neliniştilor. Epoca īn care trăim este aşa. Omul a ajuns, īn clipele sale de singurătate apăsătoare să nu-şi mai īnţeleagă cauzele propriei nelinişti. Īnsă ceea ce īl nelinişteşte pe fiecare dintre noi nu este altceva decīt glasul absenţei lui Dumnezeu. Dumnezeu efectiv strigă din inima fiecăruia. Iar durerea şi neliniştea omului care īnăbuşă acest glas se poate asemăna doar cu durerea şi neliniştea fetei adolescente care avortează, iar noaptea se visează alăptīnd un copil. Noi trebuie să-L “zămislim” pe Dumnezeu īn inimile noastre, de la Duhul Sfоnt, şi să-L “naştem” lumii, neīncetat, оn toată viaţa noastră.

Iat㠓aerul īnălţimilor” după care rīvnea Nietzsche, iată supraomul! Iată şi “omul -măsură a tuturor lucrurilor”! Iată suma eforturilor de a-l preamări pe om: “Omul – chip al lui Dumnezeu”!